Morozovin lastensairaala Odintsovon aluesairaala, jota johtaa Igor Koltunov Ympärivuorokautinen monitieteinen päivystävä lääkäreiden ryhmä

Sairaanhoidon tulee olla oikea-aikaista ja laadukasta, ja lääkintäpalvelujen tulee olla potilaiden saatavilla. Kuvernööri Andrei Vorobjov asettaa tällaisen tehtävän alueelliselle terveydenhuollolle.

Keskustelimme Odintsovon keskussairaalan ylilääkärin Igor Koltunovin kanssa siitä, mikä tulee muuttumaan hoitolaitostemme työssä huhtikuussa.

Valmistaja Maria BAKHIREVA

- Igor Efimovich, sinulla on laaja kokemus pääkaupungin terveydenhuoltojärjestelmästä, olet ollut Morozovin lasten kaupungin kliinisen sairaalan johtaja pitkään. Millaisen vaikutelman sinulla on Odintsovon keskussairaalasta?

– Ensinnäkin näin hyvin koordinoidun asiantuntijaryhmän, joka on työskennellyt yhdessä melko pitkään. Tämä on tärkeää, sillä palvelutyössämme tärkeintä on omistautuminen ammatille, samanhenkisten ihmisten keskinäinen ymmärtäminen. Erityisesti voin mainita upean synnytyssairaalan moderneilla laitteilla. Tietenkin on ongelmia - et pääse niistä eroon. Mutta työskentelemme sen kanssa.

Mikä on Odintsovon keskussairaala tänään? Laitos on suuren kehityksen tiellä. Nyt on muodostumassa yhtenäinen terveydenhuoltojärjestelmä, jonka pääperiaate on: yksi kunta - yksi oikeushenkilö. Samalla kaikki toimintayksiköt jatkavat työtään. Näin ollen sekä hoitolaitoksen johtajan että kaikkien lääkäreiden vastuu on täysin erilainen. Itse asiassa laitos on suoraan vastuussa jokaisen alueen asukkaan terveydestä.

- Mitä muutoksia uudelleenjärjestelyyn liittyen Keskussairaalaa odottaa?

– Meille ensisijainen kysymys on, mitä potilas saa tällaisesta uudelleenjärjestelystä. Itse asiassa jokainen asukasmme voi käydä missä tahansa läänin terveydenhuoltolaitoksessa ilman todistuksia ja lähetettä. Modernisoinnin tuloksena syntyy yhtenäinen tietotila. Kaikki lääketieteellinen dokumentaatio, kaikki analyysit ja tutkimukset ovat yhdessä tietokannassa. Tärkeää on myös se, että tällaisen järjestelmän ansiosta paikoissa, joissa objektiivisista syistä ei ole tai ei ole tarpeeksi kapeita asiantuntijoita, pystymme avaamaan jonon ja soittamaan mobiilitiimille seitsemän päivän sisällä tai järjestämään konsultaation. keneltä tahansa lääkäriltä telelääketieteen kautta.

- Mikä lääkäreiden työssä muuttuu? Kuorma, palkka?

– Henkilökunta saa ainakin uudet nykyaikaiset laitteet, mikä on nykyään erittäin tärkeää. Tämä takaa lääkäreiden tuottavamman työn ja samalla vähentää heidän nykyistä työmääräään. Korkean teknologian lääketieteen ansiosta potilaiden hoidon komplikaatiot vähenevät. Palkkojen osalta aiomme nostaa lääkäreiden ja sairaanhoitajien palkkoja 20 prosenttia vuoden aikana. Haluan korostaa, että tämä ei tapahdu henkilöstövähennyksen, vaan potilasreitityksen logististen ratkaisujen, nykyaikaisten laitteiden ja uusien teknologioiden vuoksi.

Luonnollisesti niin sanottujen valmiiden tapausten määrä tulee lisääntymään, pahoittelut ammattiterminologiasta. Nyt "menetämme" potilaita, joilla on monimutkaisia ​​sairauksia, lähetämme sellaisia ​​​​potilaita muihin hoitolaitoksiin, useammin pääkaupunkiin. Esimerkiksi tänään Odintsovon alueella ei ole yhtä angiografiayksikköä, joten akuutin sydäninfarktin potilaalle ei voida tarjota nykyaikaista lääketieteellistä hoitoa. Hänet lähetetään kiireellisesti joko Krasnogorskiin tai Moskovaan. Sama pätee aivoverisuonionnettomuuksiin. Tällaisten tapausten hoitoon tarvitaan ympärivuorokautinen neurokirurgien tiimi, ainakin neurokirurgisen huoneen pitäisi toimia. Modernisoinnin tuloksena saamme kaiken tämän.

- Voidaanko nyt puhua erityisistä ohjelman toteuttamisen ehdoista?

– Kyllä, olemme määrittäneet määräajat, modernisointi on jo alkanut. Ensimmäinen vaihe seuraavan puolen vuoden aikana on traumatologian, korva- ja kurkkutautiosaston, lastentautien ja synnytyssairaalan varustaminen. Toinen vaihe on alueellinen verisuonikeskus, se kestää yhdeksän kuukautta - enintään vuoden. Ja kolmas vaihe, jonka odotamme valmistuvan puolessatoista vuodessa, on keskitetty laboratoriopalvelu, joka palvelee koko aluetta. On tärkeää, että tällainen palvelu antaa meille mahdollisuuden havaita onkologia ja hoitaa vaikeita kroonisia sairauksia, joille ei tällä hetkellä ole perustaa.

Toistan - luomme piirin terveydenhuoltojärjestelmää. Se antaa lääkärille kunnollisen palkan, mahdollisuuden käyttää nykyaikaisia ​​laitteita ja saavuttaa siten jatkuvasti positiivisia hoitotuloksia. Potilaat eivät saa muodollista, vaan todellista pääsyä lääketieteellisiin tiloihin, todellisen valinnan, missä hoidetaan, kun aiemmin se oli mahdollista vain lähetteellä. Kiinnitysjärjestelmä säilyy, mutta se liitetään Odintsovon keskussairaalaan, ja voit vierailla missä tahansa piirin terveyskeskuksessa.

Referenssimme

Igor Efimovich Koltunov- Lääketieteen tohtori, professori, Venäjän federaation kunniatohtori.

Syntynyt 9.9.1968. Hän valmistui arvosanoin Taškentin lastenlääketieteellisestä instituutista pediatrian tutkinnon. Hänellä on korkein pätevyysluokka erikoisuuksilla "Pediatrics" ja "Public Health and Health Organisation" sekä voimassa olevat todistukset erikoisaloilla "Kardiologia", "Pediatrics", GCP, "Kansanterveys- ja terveysjärjestö".

Vuodesta 1994 hän työskenteli terveysministeriön Ennaltaehkäisevän lääketieteen tutkimuskeskuksessa. Vuonna 2011 hän johti Morozovin lasten kaupungin kliinistä sairaalaa Moskovassa.

Marraskuusta 2018 lähtien - Moskovan työ- ja sosiaaliturvaosaston tieteellisen ja metodologisen gerontologisen keskuksen "Peredelkino" johtaja.

23.4.2019 lähtien hän on toiminut Odintsovon keskussairaalan ylilääkärinä.

V. KARPOV: 20 tuntia 6 minuuttia. Ohjelma "Release" on tulossa.

Siitä, mikä nyt on tärkeää. Mikrofonissa - Vladimir Karpov. Hyvää iltaa kaikille taas. Nyt joukkoomme liittyy Morozovin lasten kaupungin kliinisen sairaalan ylilääkäri Igor Koltunov.

Hei, Igor Efimovich!

I. KOLTUNOV: Hyvää iltaa!

V. KARPOV: No, kuten luultavasti jo arvaatte, tänään puhumme optimoinnista, Moskovan terveydenhuoltojärjestelmän uudistuksesta, jos sitä niin voi kutsua. No, tietysti, me vastaanotamme puhelusi, luen tekstiviestisi, sivuston viestit ..

Aluksi pistetään E. Igor Efimovich, oletko optimoinnin kannattaja, optimoinnin vastustaja? Kuka sinä olet?

I. KOLTUNOV: Tietysti olen optimoinnin kannattaja.

V. KARPOV: Miksi "tietenkin"?

I. KOLTUNOV: Koska olen sen osallistuja, olen tietysti sen kannattaja.

V. KARPOV: Ymmärtääkseni myös ylilääkärit voivat kuulua saman optimoinnin piiriin, varsinkin sen jälkeen kun saimme tällä viikolla tietää noin 49 %:sta oletettavasti sopimattomista Moskovan ylilääkäreistä.

I. KOLTUNOV: Tiedätkö, kukaan ei pääse minnekään. En tiedä mistä sait tiedot 49 %:sta sopivista tai sopimattomista.

V. KARPOV: Moskovan viranomaiset...

I. KOLTUNOV: Moskovan ylilääkäreistä on vaikea sanoa... Tiedän, että meillä on hieman erilaiset tiedot. Kyllä, todellakin, meidät testattiin siitä huolimatta. Kävimme koulutuksen läpi, läpäisimme erilaisia ​​testejä, sekä psykologisia että yleissivistäviä testejä, ammatillisen soveltuvuuden testin ja tietysti tunnistettiin joukko asiantuntijoita, jotka eivät nykyään täytä nykyajan vaatimuksia.

V.KARPOV: Mutta 49 % on ymmärtääkseni liioiteltua. Sinulla on muita tietoja.

I. KOLTUNOV: En tiedä mitä dataa ja mistä saat. En usko, että joka toinen lääkäri on sopimaton.

V. KARPOV: Ylilääkäri

I. KOLTUNOV: Kyllä, ylilääkäri. Mutta yleisesti ottaen, tiedäthän, viime vuosina työn erityispiirteet ovat muuttuneet paljon, liittovaltion lainsäädäntö, ensisijaisesti tasolla, on muuttunut paljon. Ja valitettavasti Moskova on ollut monta vuotta jäljessä lainsäädäntönsä yhteensopivuudessa liittovaltiotason lainsäädännön kanssa. Siellä oli suuria eroja, hyvin suuria ristiriitoja. Jos muistat, noin 5-6 vuotta sitten oli kokonainen tarina presidenttimme ohjeista - saattaa Venäjän federaation muodostavien yksiköiden lainsäädäntö vastaamaan federaatiomme lainsäädäntöä. Ja Moskova oli johtoasemassa lainsäädäntökehyksen eroavaisuuksissa.

V. KARPOV: Kyllä, mutta Juri vastaa välittömästi: "Valitettavasti jäikö jäljessä? Kyllä, onneksi se oli jäljessä! Koska tämän eron ansiosta Moskova sai esimerkiksi jonkin verran enemmän kuin muut alueet. tuskallista."

I. KOLTUNOV: Mitä "enemmän" tai "vähemmän" tarkoittaa? Nämä luokat eivät sovellu lääketieteeseen. On ymmärrystä laadusta, on väärinkäsityksiä, laadun puutetta. Kaikki, mikä on juurtunut ihmisen elämään, toistan, enemmän tai vähemmän - ei tapahdu. Meidän on tehtävä kaikki mahdollisimman hyvin. Niin paljon kuin mahdollista täsmälleen niin paljon kuin on tarpeen potilaan henkensä pelastamiseksi, parantamiseksi tai tilansa lievittämiseksi.

V. KARPOV: Jälleen, tässä käy ilmi - niin paljon kuin mahdollista, mutta vain selvästi määritellyissä rajoissa, jotka rajoittavat sitä maksimia. Tässä ovat rajoitukset, jotka otetaan käyttöön, kuinka paljon ne voivat vaikuttaa kykyihisi?

I. KOLTUNOV: Tiedätkö, en ymmärrä mitä rajoitukset ovat. Ymmärrän mitä lääketieteelliset standardit ovat.

V.KARPOV: Yksikanavainen rahoitus on käsittääkseni rajoitus.

I. KOLTUNOV: Yksikanavainen rahoitus ei ole rajoitus. Yksikanavainen rahoitus on ennen kaikkea sen saattamista vastaamaan sairaanhoidon tasoa. Ilman asianmukaista standardia et voi hallita lääketieteellisten palvelujen laatua millään tavalla. Lääketiede on tarkka tiede. Ja on mahdotonta jatkuvasti tulkita tiettyjä tapahtumia ja tulkita niitä erikseen. Näin meillä ei ole lääkettä, vaan ennustaminen kahvinporoista. Palvelun laadun takaamiseksi potilaalle eikä vain takaamiseksi, vaan sen takaamiseksi, että laatu missä tahansa hoitolaitoksessa on suunnilleen sama, minimivirhetasolla, tätä varten on vain tarpeen siirtyä kertakäyttöiseen. kanavan rahoitusta ja lääketieteellisten standardien käyttöönottoa ja saattamaan kaikki linjaan.

V.KARPOV: Tällä optimoinnilla, josta puhutaan niin paljon, on paljon vastustajia. Mihin sinä yhdistät sen? Jos tämä on niin kauan myöhässä?

I. KOLTUNOV: Tiedättekö, on luonnollista, että ihminen rakastaa tiettyä pysyvyyttä, on luonnollista, että ihminen vastustaa muutoksia, varsinkin jos nämä muutokset eivät ole selkeitä ja tuntemattomia. On sellaisia ​​​​aloja, kuten urheilu, kuten lääketiede, kuten politiikka, jonka kaikki ymmärtävät. Tiedättekö, jos optimointia tehtäisiin ydinvoimateollisuudessa tai raskaassa konepajateollisuudessa, uskon, että tällaiselle optimoinnille olisi vähemmän vastustajia.

V. KARPOV: Riittää, kun esimerkiksi sanotaan, että osa tiedemiehistä tai yrityksistä irtisanotaan, tämä innostaa aina yhteiskuntaa. Siksi, vaikka tämä koskisikin ydinenergiaa, tavalla tai toisella, sanat, että heidät ammutaan, vähennetään, tehdään käsittämättömään uudelleenprofilointiin, ne herättävät joka tapauksessa kysymyksiä.

I. KOLTUNOV: Tiedätkö, minä vertaisin terveydenhuollon nykyaikaistamista siihen uudistukseen, joka meillä oli aikanamme armeijassa. Armeijassa 90-luvulla suuri joukko ihmisiä irtisanottiin, ja mainitsemasi ohjelma oli - uudelleenkoulutuksesta, upseerien uudelleenkoulutuksesta ja niin edelleen. Vertailisin varmaan samaa, mitä nyt tapahtuu lääketieteessä. Irtisanokaa valtava joukko lääkintätyöntekijöitä, jotka eivät ole kovin päteviä, eivät päteviä silloin kun he aloittivat työnsä, mutta jotka eivät täytä nykyajan vaatimuksia. Ei täytä nykyaikaisten lääketieteellisten laitteiden vaatimuksia, jotka Moskova sai osana modernisointia - modernisointia, joka ei ollut. Ne poliklinikat, jotka varustettiin ja on varustettu nykyään sellaisilla laitteilla, joita siellä ei ole koskaan ennen ollut. Ja toisaalta on tietysti ihmisiä, joita on opetettava, ja on ihmisiä, joita valitettavasti on koulutettava uudelleen tai valmistauduttava johonkin muuhun. Ehkä kevyempiin aktiviteetteihin, ehkä hieman erilaisiin tarinoihin. Sama asia tehtiin armeijassa aikoinaan - uudistus ja modernisointi. Kuten näette, olemme siirtyneet pois suuresta, raskaasta, valtavasta koneesta ja tulleet melko liikkuviin, monialaisiin, ehdottoman päteviin hoitolaitoksiin.

V. KARPOV: Meidän on vielä päästävä lääketieteellisiin laitoksiin.

I. KOLTUNOV: Kyllä, meidän on tultava korkean teknologian lääketieteellisiin laitoksiin, joiden on tarjottava standardinmukaisia ​​korkealaatuisia lääketieteellisiä palveluita kaikille, kaikille potilaille.

V. KARPOV: Mitä armeijaan tulee, sen uudistusta kutsuttiin hyvin pitkään "Venäjän armeijan romahtamiseksi". Ymmärtääkseni tällaiset ominaisuudet pätevät myös Moskovan lääketieteeseen. Luuletko, että potilaat voivat paremmin?

I. KOLTUNOV: Tietysti tekevät.

V. KARPOV: Miksi yhtäkkiä?

I. KOLTUNOV: Ehdottomasti. Tiedätkö, kaupungissa oli hyvin hiljainen vallankumous, kun perustettiin verisuonikeskuksia, verisuonikirurgian keskuksia. Kaupungissa oli erittäin hiljaista, kun lyhensimme akuuttia koronaarioireyhtymää sairastavien potilaiden toimitusaikaa katastrofipaikalta hoitolaitokseen. Aivan hiljaa se nyt tapahtui, kun olemme nostaneet eliniänodotetta Moskovassa dramaattisesti. Se johtuu pätevän ja oikea-aikaisen lääketieteellisen hoidon tarjoamisesta. Kukaan ei huuda siitä?

V. KARPOV: Ehkä se on huono vain, että he eivät huuda? Seurauksena on, että kuulemme vain heikkenemisestä?

I. KOLTUNOV: Mutta tämä on tosiasia, mutta se on olemassa. Ja tänään moskovilaisen elinajanodote kasvaa, nykyään lääketieteellisten palvelujen laatu kasvaa. Ja akuuttiin sepelvaltimotautiin kuolleiden määrä maassamme on toisinaan paljon pienempi kuin kirjaimellisesti 4-5 vuotta sitten. Tämä on myös tosiasia. Tänään Moskovassa tehdään lääkärintarkastuksia, Moskovassa tänään ennaltaehkäiseviä tutkimuksia. Tänään lähestymme ehkäisevää lääketiedettä, ennaltaehkäisevää lääketiedettä, olemme menossa kohti jotain, mikä ei ole ollut olemassa vuosikymmeniin, olemme tänään kaupunkiterveydenhuollossa.

V. KARPOV: Ja lopuksi sen pitäisi ilmestyä. Johtuuko siitä, että väärät poistetaan? Mutta ennen sitä oliko tämä mahdotonta tehdä?

I. KOLTUNOV: Tiedätkö, en tiedä mikä on oikein, mikä väärin, mikä on mahdollista, mikä mahdotonta.

V. KARPOV: Sanot itse, että on välttämätöntä päästä eroon asiantuntijoista, jotka eivät ole asiantuntijoita.

I. KOLTUNOV: Ei ole tarvetta päästä eroon mistään, ei ole tavoitetta päästä eroon jostakin, ei ole tavoitetta irtisanoa jotakuta. Tavoitteena on luoda laadukasta, pätevää sairaanhoitoa. Näin ollen se koostuu, kuten me itse ymmärrämme, kolmesta osasta: ensimmäinen on tarve nykyaikaisille teknisille laitteille, toinen on tarve koulutetuille, päteville, ammattitaitoisille ammattilaisille, kolmas on mukautetut rakennukset, rakenteet ja hoidon logiikka. organisaation terveydenhuollon näkökulmasta osaavasti rakennettu prosessi. Näiden kolmen komponentin ansiosta saamme laadukkaan, taatun, standardoidun lääketieteellisen palvelun.

V. KARPOV: Minun näkökulmastani, keskivertoihmisenä, mitä enemmän näistä kolmesta komponentista, sitä parempi se on meille, potilaille. Mutta meille kerrotaan, että voidaksesi tulla paremmaksi, sinun on muututtava vähemmän.

I. KOLTUNOV: Tiedätkö, enemmän ei ole aina parempi.

V. KARPOV: Olen samaa mieltä.

I. KOLTUNOV: Niitä pitäisi olla niin monta kuin on tarpeen. Ja siksi, jos puhumme lääketieteellisten laitosten lukumäärästä, ymmärrämme täydellisesti, että meillä on sellaisia ​​​​asioita kuin Moskovan kaupungin väestö, ymmärrämme, että meillä on tiettyjen yleisimpien sairauksien, kuten tartuntatautien ja muiden sairauksien esiintyvyys. -tarttuva. Tämän perusteella on käsitys siitä, kuinka monta hoitolaitosta tulisi olla, millainen profiili, mikä niiden vuodekapasiteetti tulee olla, millaisia ​​laitteita ja kapasiteettia tulee olla, kuinka monta palvelua ne tarjoavat.

V. KARPOV: Onko tämä käsitys selvä? Jälleen tämän päivän uutinen on se, että Moskovan lääkäreiden vähentämissuunnitelmat pitäisi tehdä ylilääkärien toimesta ja lähettää terveysministeriölle uuteen vuoteen mennessä. Toisin sanoen näyttää siltä, ​​että nykyään ei ole niin selkeitä tietoja.

I. KOLTUNOV: Tietysti on ymmärrystä, ehdottomasti. Ja tietysti tiedämme selvästi, mitä haluamme ja mitä haluamme saavuttaa. Kerron teille, että lapsuudessa, lastentaudissa, se on luultavasti helpompaa kuin aikuisilla lääkäreillä, koska meillä on noin 1 miljoona 800 tuhatta pientä potilasta koko kaupungissa. Tietysti aikuisia on enemmän kuin lapsia. Ja aikuisten sairauksien valikoima on paljon laajempi kuin lasten. Meillä lasten terveydenhuollossa se on varmaan helpompaa tässä suhteessa. Jos kiinnittää huomiota, onneksi lastenhoidosta ei nykyään ole niin paljon valituksia, jos tarkastelemme aikuispotilaita. Ja tähän mennessä yhdeltäkään pieneltä potilaalta ei ole evätty sairaanhoitoa. Lisäksi meillä on täydellinen läpimurto lastenlääketieteessä - nyt imetämme 500 grammasta ylöspäin painavia lapsia. Mikä nykyään vastaa Maailman terveysjärjestön eurooppalaisia ​​standardeja. Ja tämä tuli jälleen mahdolliseksi lääketieteellisten laitosten nykyaikaistamisen ja laitteiden ansiosta.

V. KARPOV: Tämä on jo tehty.

I. KOLTUNOV: Valmistettu juuri nyt. Tämä tehtiin 2 vuotta sitten. Nämä lapset ovat nyt hoidettuja, ja he siirtyvät toiseen vaiheeseen. Sitten he siirtyvät kolmanteen vaiheeseen, kuntoutukseen. Tämä on kaikki, ymmärrä, ei yhden päivän tarinoita. Paranemisprosessilla on oma logiikkansa, oma tapahtumasarjansa. Ja tietysti on monia sairauksia, kun se on erittäin hyvä, erittäin kaunis, kuten sanotaan, leikattu ja ommeltu, ja kaikki on kunnossa. Usein näin ei tapahdu, usein sairaudet ovat syklisiä, usein alamme tarjota sairauksien hoitoa useiden vuosien ajan. Ja tämä on hoidon vaiheistus, vaiheistus, vaiheistus, jotta potilas olisi terve.

V. KARPOV: Yritän edelleen ymmärtää: juuri nyt, osana tätä optimointia, osana tätä uudistusta, sinulta vaaditaan enemmän lääkärinä tai johtajana. Pitääkö sinun saavuttaa tehokkuutta taloudellisesti vai jollain muulla, vai vastatako kansalaisten tarpeisiin?

I. KOLTUNOV: Tiedätkö, terveydenhuollossa on kokonainen erikoisuus, sitä kutsutaan "Terveyden järjestäjäksi". Tämä on oma erikoisalansa, sitä opetetaan, sille annetaan tutkintotodistus tästä erikoisuudesta. Tämä erikoisuus yhdistää johtamisen taidot ja lääketieteellisen osan sekä kaiken lääketieteelliseen prosessiin liittyvän.

V.KARPOV: Mutta mikä on prioriteettisi tällä hetkellä? Mitä sinulta erityisesti vaaditaan?

I. KOLTUNOV: Meidän prioriteettimme on nyt erikoistuneen, pitkälle erikoistuneen sairaanhoidon järjestäminen. Sairaalan pitäisi päästä eroon yksinkertaisen lääketieteellisen palvelun tarjoamisesta, jota pitäisi tarjota klinikalla. Ei harjoittaa pientä, sanotaanpa, ei hengenvaarallista, usein toistettavissa olevaa sairaanhoitopalvelua, joka voidaan tarjota yksinkertaisemmassa, vähemmän varustellussa laitoksessa.

V. KARPOV: Toisin sanoen tehokkuus, taloudelliset indikaattorit?

I. KOLTUNOV: Taloudellinen tulos on seuraus. Tämä ei ole tavoite. Ei ole mitään tehtävää ansaita rahaa, saada nämä rahat. Olemme valtion virasto. Ja tietysti kukaan ei anna tuhota tai tehdä konkurssin mitään suurta lääketieteellistä laitosta, erityisesti Morozovin sairaalaa. On selvää, että jos sairaalan hallinta on tehotonta, hallintokoneistoa muutetaan vastaavasti, valtio auttaa taloudellisia reikiä ja asettaa toisen pätevämmän asiantuntijan. Mutta kukaan ei koskaan anna sairaalan romahtaa, se ei tule kysymykseen.

V. KARPOV: Otetaan puheluita vastaan. Sinun on mukavampi käyttää kuulokkeita 73 73 948. Nyt kuuntelemme sinua tarkasti. Terve terve!

RADIOKUULUJA: Hei, hei! Tiedätkö, pelkään erilaisia ​​​​uudelleenjärjestelyjä maassa, selitän esimerkiksi, että he järjestivät hiljattain poliisin uudelleen poliisiksi - nolla järkeä. Nyt aiomme järjestää lääketieteen uudelleen. Anteeksi, en kuunnellut ohjelmaasi alusta alkaen. Mutta haluan tietää, millainen keskustelukumppanisi kertoo satuja, että kaikki on hyvin. Ymmärtääkseni se on vain kauheaa, pahenee ja pahenee ja pahenee. Jos lääkkeestämme tulee kaupallista, tämä on yleensä katastrofi.

V. KARPOV: Tässä on tärkeää ymmärtää, miksi teidän käsityksenne mukaan lääketieteen pitäisi huonontua?

I. KOLTUNOV: Tällä hetkellä hän on ymmärtääkseni kriittisessä tilassa. Isäni oli sairaalassa, Botkinskayassa, siellä on hyviä rakennuksia, joissa ihmiset eivät valehtele, anteeksi, kuten karja.

V. KARPOV: Kyllä, kiitos, hyväksytty.

Miksi meidän pitäisi parantaa, jos meillä on esimerkkejä muista uudistuksista, jotka eivät näytä niin loistavasti.

V. KARPOV: Muistutan, että Morozovin lasten kaupungin kliinisen sairaalan ylilääkäri Igor Koltunov on kanssamme.

I. KOLTUNOV: Tietysti on hyviä rakennuksia, tietysti on jossain huonojakin rakennuksia. Juuri tämä keskustelukumppani sanoo aivan oikein, että on tarpeen suorittaa terveydenhuoltouudistus, nimittäin että on tarpeen luoda laitoksia, jotka tarjoavat vain erikoistunutta kliinistä hoitoa, kuten esimerkiksi Botkinin sairaala Morozovin sairaalana. . Tätä varten nämä palvelut on keskitettävä sinne, sekä henkilöresurssit että kalusto, ja sen seurauksena valtion, OMS:n, meidän ja sinun varat menevät sinne, mikä mahdollistaa tämän laitoksen kehittymisen.

V. KARPOV: Kun puhutaan aikuisten sairaanhoitopalveluista, muistetaan useimmiten isoäitejä, joiden ei pitäisi tulla, vain makaamaan sairaalassa, koska siellä niitä tarjotaan, mukaan lukien jonkinlaiset sosiaalipalvelut. Ja kun puhutaan lastensairaalasta, onko kyse myös sänkyjen määrän vähentämisestä, siitä, että lasten ei tulisi vain makaamaan Morozovin lastensairaalassa? Selitä vain.

I. KOLTUNOV: Puhutaanpa numeroista.

V. KARPOV: Tule.

I. KOLTUNOV: Kolme vuotta sitten, kun aloitimme Morozovin sairaalan uudelleenorganisoinnin, hoidettujen potilaiden määrä laitoksessa oli noin 32-34 tuhatta henkilöä. Tänään samassa hoitolaitoksessa tavoitamme tänä vuonna 72 000 hoidettua potilasta.

V. KARPOV: Kaksinkertainen määrä.

I. KOLTUNOV: Aivan. Kaksinkertainen määrä johtuen vain hoitoprosessin logiikan muutoksesta, suoraan sidottujen potilaiden reitityksestä, toistan, nykyaikaisiin laitteisiin, mikä mahdollistaa sairaanhoidon tarjoamisen täysin eri nopeudella. Kun sanomme, että muutamme sairaanhoidon nopeutta, tämä ei ole halua ansaita enemmän ja nopeammin, se on halu auttaa potilasta nopeammin, siksi potilaan aika lasketaan usein minuuteissa ja maksimi, ehkä tuntia. Lääkäri ei ajattele rahaa, hän ajattelee, kuinka nopeasti tarjota potilaalle pätevää lääketieteellistä hoitoa. Tietenkin, kun muistelee tarinoita kanssasi, kun potilaat menivät hoitoon, tutkimuksiin, meni aikaa, ennen kuin potilas sai diagnoosin, meni 7-10-12 päivää. Miksi? Koska tomografia oli vain yksi, se toimi kahdesti viikossa, ennätys oli valtava, koska analyysit tehtiin vain tiistaisin ja torstaisin ja tulokset julkaistiin vain maanantaina ja perjantaina, ja niin edelleen, ja niin edelleen päällä. Muistan kaikki nämä tarinat erittäin hyvin, nykyään sellaisia ​​​​tarinoita ei ole. Nykyään päivystystasolla laitoksellemme hakeutuu hätäsyistä 300-360 henkilöä, ambulanssit sähköasemalta tuo 120 henkilöä, noin 200 henkilöä hakeutuu itse lääkäriin jossain hätätilanteessa. Ensimmäistä kertaa olemme löytäneet sellaisen käsitteen kuin "sängyt yön yli sairaalahoitoon", kun nykyään lapsi äitinsä kanssa tulee ensiapuun ja 2-3 tunnin sisällä potilas saa modernit kellon ympäri toimivat laitteet, jotka ovat en ole koskaan ollut laitoksessamme: tämä on tietokonetomografia, tämä ultraäänitutkimus, tarvittaessa röntgen ja täydellinen laboratoriodiagnostiikka: biokemialliset testit, kliiniset testit jne. Siten 2-3 tunnin kuluttua lapsi lähtee meiltä, ​​niin sanotuilta "yön yli sairaalahoitoon tarkoitetuilta vuoteilta", samalla kun häntä syötetään. Äiti on lapsen kanssa.

V. KARPOV: Selvennetäänkö: vähennetäänkö Morozovin lasten kaupungin kliinisen sairaalan vuodepaikkoja vai ei?

I. KOLTUNOV: Morozovin lasten kaupungin kliinisessä sairaalassa vuodepaikkoja on pienennetty pitkään

V. KARPOV: Siinä se, eli etkö leikkaa mitään lisää?

I. KOLTUNOV: Ei. Kun joukkokeskustelu alkoi, kaikki nämä keskustelut, uudistukset Morozovin sairaalassa, kaikki tämä oli jo kauan saatu päätökseen.

V. KARPOV: Mitä sitten tapahtuu? Mitä muutoksia sinulla on erityisesti?

I. KOLTUNOV: Milloin se tapahtuu? Mitä tarkoitat?

V. KARPOV: No, kun nyt tämän optimoinnin aikana puhutaan hoitohenkilökunnan vähentämisestä, sänkyjen lukumäärästä? Miten se vaikuttaa sinuun?

I. KOLTUNOV: Olemme jo käyneet läpi vuodepaikkojen vähentämisen, olemme jo käyneet läpi hoitohenkilökunnan vähentämisen, ja toisin kuin monet muut lääketieteelliset laitokset, jotka ovat nyt vain mukana tässä prosessissa, voimme jo puhua tämän prosessin tuloksia. Yhteenveto tämän prosessin tuloksesta.

V. KARPOV: Eli olet kokeellisena sivustona jo kehittänyt omasi.

I. KOLTUNOV: Kyllä, olemme kuin pilottiprojekti. Pilottiprojektissa oli 4 sairaalaa, lastensairaala oli Morozovskaja, ja tähän mennessä olimme saaneet kaikki optimointimme valmiiksi.

V. KARPOV: Haluaisin pyytää niitä ihmisiä, jotka ovat törmänneet Morozovin lastensairaalaan viimeisen, luultavasti vuoden aikana, soittamaan nyt. Muistutahan, että suoran lähetyksen puhelinnumero on 73 73 948. Ja voit sanoa: Kyllä, on havaittavissa konkreettisia muutoksia, ja pidät siitä tai et pidä. Siksi olet tervetullut lähetykseen. Kuuntelemme sinua nyt tarkasti.

Terve terve!

RADIOHaastattelu: Hei, hyvää iltapäivää! Pähkinänkuoressa: En törmännyt Morozovskajaan, törmäsin Filatovskajaan äskettäin. Mutta haluan kertoa sinulle lastenklinikasta. Tilanne on sellainen, että lasku on tulossa, lääkärit ovat kaikki hermostuneita. Ajanvaraus, heidän antamansa kupongit, se ei toimi. Aika, joka lasketaan, mutta silti istut jonossa, istut paikallaan. Ilmeisesti viime aikoina on ilmennyt hetki: jos aiemmin, puoli vuotta sitten, kaikki määrätyt testit tehtiin. Nyt - ei, me teemme kaiken puolestasi, mutta tämä, anteeksi, maksetaan. Lääkäri selittää tämän optimoimalla tämän prosessin.

V. KARPOV: No, kiitos! Hieman erilainen esimerkki, mutta silti lähellä sinua, kiitos.

I. KOLTUNOV: Tiedätkö, ei aivan lähellä meitä. Meillä ei ole sairaalassamme poliklinikkaa, meillä ei ole osastoa, joten en voi nyt kertoa, mistä toveri puhuu. En ole töissä Filatovin sairaalassa, joten en myöskään osaa sanoa mitään, en voi kommentoida tätä. Kyllä, todellakin nykyään on monia palveluita, jotka eivät sisälly pakollisen sairausvakuutuksen järjestelmään, kuten kaikissa maailman maissa: akupunktio ei ole sallittua ...

V. KARPOV: Selvennetään: ennen se oli ilmainen - nyt se on esimerkiksi maksullista. Puhutko näistä palveluista?

I. KOLTUNOV: Tiedät mitä tapahtui ennen, minä kerron sinulle nyt. Aiemmin potilas tuli lääkäriin, lääkäri ei välittänyt siitä, kuinka hän kohtelee häntä, lääkäri ei välittänyt kuinka monta testiä hän määrää, mitä hän tekisi hänelle yleensä. Lääkärin työn arvioinnissa ei ollut kriteerejä, eikä myöskään ymmärrystä siitä, mitä potilas tekee ja onko hänen tehtävä kaikki vai ei. Nykyään he yrittävät päästä eroon sellaisista tilanteista. Lisäksi meillä on poliklinikoilla sähköinen rekisteri, ambulanssi on ilmestynyt. Teoriassa luulen, että tämä kaikki on väliaikaista tarinaa, että lääkärit kiertävät hermostuneita. Maassamme kaikki hermostuvat eri syistä, eivät vain lääkärit sairaalassa. Mutta ajan myötä kaikki tämä menee ohi, olemme edelleenkin menossa vain sellaisiin sivistettyihin asioihin kuin lääkäreiden psykologinen tuki.

V. KARPOV: Sinulla on myös tämä määräys, ja jos olet jo suorittanut modernisoinnin, sinulla on se jo.

I. KOLTUNOV: Tulemme myös siihen tulokseen, että lääkäreiden on suoritettava psykologinen koe. Ymmärrät hyvin, että ihmiset, jotka kohtaavat jatkuvasti ihmisten kärsimyksiä, vakavasti parantumattomia potilaita, ihmisiä, jotka näkevät kuoleman joka päivä, tietysti tämä vaikuttaa heihin psykologisesti. Tietysti he voivat olla ärtyneitä, tietysti he voivat olla töykeitä. Tämän estämiseksi tarjoamme nyt lääkäreille psykologista tukea, lääkäreille psykologista apua. Olemme myös alkaneet tehdä tätä.

V.KARPOV: Toisin sanoen, sinulla ei ole sitä vielä, mutta olet nyt prosessissa.

I. KOLTUNOV: Testaamme parhaillaan tätä järjestelmää. Seuraavien 2-3 kuukauden aikana tämä toimii jatkuvasti meillä.

V. KARPOV: Minulla oli eilen kysymys korvauksesta, jonka Sergei Semjonovich Sobyanin lupasi lääkäreille, jotka erotetaan tämän optimoinnin aikana. Lääkärit - puoli miljoonaa ruplaa, sairaanhoitajat - 300 tuhatta ruplaa, alempi lääkintähenkilöstö - 200 tuhatta ruplaa. Kenelle tämä on tarkoitettu? Mitä varten tämä on?

I. KOLTUNOV: Minun on vaikea sanoa, kuuntelin pormestarimme puhetta aivan kuten sinä. Toistaiseksi meillä ei ole säädösasiakirjaa, jossa täsmennettäisiin tämän korvauksen maksamismenettely, miten se tulee olemaan, kenelle, meillä ei ole sitä vielä käsillä. Siksi en voi sanoa varmaksi, minulla ei ole mitään asiakirjoja.

V. KARPOV: Miksi näin tehdään? Tiedät varmaankin, et vain halua puhua siitä televisiossa.

I. KOLTUNOV: Ei, en halua mitään. Mutta tiedämme hyvin, että koulutuksella ja jatkokoulutuksella, erikoisalanvaihdolla on ehtoja. Tiedämme hyvin, että on monia erittäin kysyttyjä erikoisuuksia, joille emme löydä henkilöä. Nykyään ongelmana on löytää erittäin pätevä ultraääniasiantuntija, ongelma on asiantuntijoiden kanssa, jotka voivat tehdä kaikukardiografiaa. Valitettavasti, toisin kuin ulkomaiset asiantuntijat, meidän kardiologimme eivät voi itse tehdä sydämen ultraääntä, he eivät osaa tulkita sitä itse. Yleislääkärimme eivät osaa tulkita kardiogrammia itse, ja tätä varten tarvitsemme teknisiä avustajia - muita lääkäreitä, kapeita diagnostiikan asiantuntijoita.

V. KARPOV: Koulutetaanko heidät uudelleen jossain, maksavatko 300 000 ruplaa?

I. KOLTUNOV: Ja se, joka opiskelee, ei saa palkkaa.

V. KARPOV: Ja ne, jotka saavat puoli miljoonaa, näyttää siltä, ​​että lääkäreitä yritetään rauhoitella, jotta he eivät suuttuisi.

I. KOLTUNOV: Ei, en ole kanssasi samaa mieltä. Tänään, jotta voit tulla eri profiilin asiantuntijaksi, sinun on opiskellut yli kuusi kuukautta, tämä on yli 540 tuntia standardin mukaan. Itse asiassa ihminen ei saa palkkaa vuodelta. Sinä ja minä tiedämme hyvin alan keskimääräisen kuukausipalkkamme. Tämä on itse asiassa rahaa, joka annetaan lääkärille, jotta hän kouluttaa uudelleen kysyttyä erikoisalaa varten.

V. KARPOV: Muistutan, että Morozovin lasten kaupungin kliinisen sairaalan ylilääkäri Igor Koltunov on tänään kanssamme. Nyt tiedote. Palaamme ja jatkamme.

V. KARPOV: 20 tuntia 36 minuuttia. Rebound-ohjelma. Mikrofonissa Vladimir Karpov. Morozovin lasten kaupungin kliinisen sairaalan ylilääkäri Igor Koltunov on tänään kanssamme. Luonnollisesti puhumme uudistuksesta, puhumme optimoinnista. Kysymyksesi otetaan vastaan: suora puhelin 73 73 948, SMS +7 925 8888 948.

V. KARPOV: Juri kirjoittaa: "Kyllä, jotta lääkärit olisivat hiljaa. Vieraanne ei halua kertoa, kuinka kaikille ylilääkäreille on jo lähetetty asiakirja, jotta kaikki mielenosoitukseen tulevat lääkärit luovutetaan. "

Onko siis vai ei? He lähettivät sinulle asiakirjan, jossa todettiin, että sinun on ensinnäkin varoitettava kaikkia, etteivät he mene mielenosoitukseen, ja toiseksi, makaa kaikki sen jälkeen.

I. KOLTUNOV: Tiedätkö, olen toistaiseksi nähnyt vain asiakirjan, joka tuli ammattiliittoomme, jossa kehotettiin menemään mielenosoitukseen, mutta en ole saanut asiakirjaa, jossa kehotettiin "älä mene" mielenosoitukseen. osastomme.

V. KARPOV: Menetkö mielenosoitukseen?

I. KOLTUNOV: En tietenkään mene mielenosoitukseen.

V. KARPOV: Miksi? Lääkärisi menevät.

I. KOLTUNOV: En tiedä, ehkä he tekevät, ehkä eivät. En voi puhua jokaisen asiantuntijan puolesta.

V. KARPOV: Mutta sinä pyysit heitä olemaan menemättä ulos?

I. KOLTUNOV: Ei, ei tietenkään. Ehdottomasti.

V. KARPOV: Miksi et mene? Tuetko tätä mielenosoitusta? Etkö tue lääkäreiden ja potilaiden pelkoja?

I. KOLTUNOV: En tue pelkoa siitä, että kaikki olisi huonosti, koska emme voi sanoa, ettemme tiedä, ettemme näe. Jotta voidaan arvioida jotain, on ensinnäkin välttämätöntä ymmärtää se. Jos haluamme saada jonkinlaisen rakentavan lähestymistavan tähän koko tarinaan, kiitos, on olemassa erityisiä julkisia järjestöjä, mukaan lukien lääketieteelliset ja ei-lääketieteelliset. Voit luoda mitä tahansa työryhmiä ja keskustella ja katsella kaikkea tätä pätevällä tasolla. On indikaattoreita, on menetelmiä, jotka on todistettu kaikkialla maailmassa, ja ymmärrät, että nykyinen terveydenhuoltouudistus oli yksi ensimmäisistä, aikoinaan Margaret Thatcherin Englannissa tekemästä uudistuksesta. Sitten Obama vietti sen Amerikassa, Schwarzenegger Kaliforniassa oli yksi ensimmäisistä, joka ehdotti terveydenhuoltouudistusta osavaltiossaan. Nyt ollaan Venäjällä. Tämä on melko normaali, luonnollinen prosessi, joka seuraa uusien teknologioiden kasvua. Uusia tekniikoita on syntymässä, uusi lähestymistapa sairaanhoidon tarjoamiseen on syntymässä, täysin uusia lääketieteellisiä tekniikoita on syntymässä. Tietenkin tämä vaatii jonkin verran erilaista loogista lähestymistapaa paranemisprosessiin.

V. KARPOV: Korjatkaa. Mutta minulla on seuraava tunne: nyt he yrittävät tehdä lääketieteellisistä laitoksista jonkinlaisia ​​tehtaita tarjoamaan sairaanhoitoa potilaille. Toisin sanoen - potilaan on tultava tiukasti määrättyyn aikaan, tiukasti varatun muutaman minuutin kuluessa, häntä on kuultava, hänelle on tehtävä ensisijainen diagnoosi. Sen jälkeen hänen on mentävä sairaalaan, jossa hänelle tehdään määrätty leikkaus tiukasti määrättynä aikana, jonka jälkeen hänet on suoritettava jopa 2 päivän ajan. Ymmärsinkö oikein?

I. KOLTUNOV: Osittain.

V. KARPOV: Mitä minä teen väärin?

I. KOLTUNOV: Terveydenhuollon uudistuksen mukaiseen asukaskohtaiseen rahoitukseen siirtymisen myötä ei nykyään ole ymmärrystä vastaanottoajasta varsinkaan poliklinikalla sinänsä. Koska tietty osa väestöstä on sidoksissa poliklinikalle, ja se, tämä väestö, voi hakea lääketieteellistä apua tai ei. Poliklinikan kapasiteetit on laskettu siten, että koko väestö, asuminen ja soittotiheys on meille selvä, näiden kapasiteetin tulee täyttää kaikki väestön tarpeet. Ja siksi potilaan vastaanotolle varatulla ajalla ei periaatteessa ole enää mitään merkitystä. Lääkäri työskentelee rauhallisesti, hän tietää, että hän palvelee kaikkia potilaita, jos ei tänään, niin huomenna hän varmasti palvelee heitä, antaa heille kaiken pätevän avun.

V.KARPOV: Onko akselille suunnitelmaa?

I. KOLTUNOV: Kuilulle ei ole suunnitelmaa.

V. KARPOV: Nähdä 20 potilasta päivässä - riippuuko hänen palkkansa siitä?

I. KOLTUNOV: Sellaista ei ole.

V. KARPOV: Ja mitä siellä on? Miten se tulee olemaan?

I. KOLTUNOV: Sanon vielä kerran: on asukaskohtaista rahoitusta. Jokaiselle henkilölle myönnetään tietty raha vuodeksi tässä lääketieteellisessä laitoksessa. Ymmärrämme itse, että oletamme 100 ihmistä väestöstä, no, liioittelen, 50-60 ihmistä pyytää apua, ei enempää.

V. KARPOV: Vuoden päästä?

I. KOLTUNOV: Vuoden päästä kyllä. Tämän asukaskohtaisena kokonaisrahoituksena kohdennetun rahan pitäisi riittää palvelemaan kaikkia apua tarvitsevia. Näin ollen, kuten te ja minä ymmärrämme, mitä enemmän väestö on sitoutunut johonkin pitkälle erikoistuneeseen, hyvin varusteltuun, monimuotoiseen avohoitolaitokseen, sitä todennäköisemmin se saa siellä pätevää sairaanhoitoa mahdollisimman nopeasti. Potilaiden vastaanottoajankohdasta ei ole säädösasiakirjoja.

V. KARPOV: Minulla on sellainen tunne, että niitä oli olemassa ennen sitä, koska lääkärit valittivat koko ajan: Minulla ei ole aikaa sinulle, minulla on siellä aikataulun mukaan 15 minuuttia potilasta kohden. Siinä se, en jaksa enää.

I. KOLTUNOV: Kyllä, todellakin, se oli ennen terveydenhuollon uudistusta. Meillä ei ollut poliklinikoilla yhtenäistä tietokonejärjestelmää, jonka Moskovan kaupungintalon tietotekniikan osasto kehitti ja toteutti. Sinulla ja minulla ei ollut sähköistä kirjaa, meillä ei ollut mahdollisuutta rekisteröityä Internetin kautta, meillä ei ollut monia, monia asioita. Sinulla ja minulla ei ollut laitteita, jotka eivät olisi pelkkä tomografi, ei pelkkä ultraääni, ei pelkkä röntgen, vaan se kaikki oli kytketty suoraan yhteen paikalliseen tietokoneverkkoon. Tämä on tiedon vaihtoa, tämä on täysin erilainen laadullinen lähestymistapa.

V. KARPOV: Ja nyt nämä 15 minuuttia potilasta kohti otetaan pois?

I. KOLTUNOV: Kyllä, potilasta kohden ei ole 15 minuuttia, sellaista ei ole.

V. KARPOV: No, niitä oli, en minä sitä keksinyt.

I. KOLTUNOV: Kaikki mitä oli, se oli. Tiedätkö, paljon tapahtui.

V. KARPOV: Hyvä. 73 73 948 - suora puhelin. Erityisen tervetulleita lähetykseen ovat ihmiset, jotka ovat äskettäin törmänneet Morozovin lasten kaupungin kliiniseen sairaalaan.

V. KARPOV: Ole hyvä, 73 73 948, me kuuntelemme sinua. Hei!

RADIOHaastattelu: Hei!

V. KARPOV: Kyllä, olet lähetyksessä. Ole kiltti.

RADIOHaastattelu: Haluaisin sanoa, että henkilö, joka sinulla on studiossa, poikkeaa rehellisesti sanottuna kaikista kysymyksistä.

V. KARPOV: Esitä kysymys näin. jotta Igor Efimovich ei välttele, kiitos.

RADIOKUULUJA: Onko hän uudistuksen puolesta vai sitä vastaan?

V. KARPOV: Hän vastasi kyllä ​​heti alussa. Kyllä, seuraavaksi.

RADIOHaastattelija: Mutta en osaa ilmaista sitä, eli hän on sen puolesta, että mahdollisimman vähän poliklinikoita jätetään, mahdollisimman vähän lääkäreitä. Mitä hän edustaa?

V. KARPOV: Kiitos. Sai. Eli katso: lähetysaika jatkuu, mutta kysymykset jäävät, mutta kysymykset pysyvät samoina. Mikä sinä siis erityisesti olet?

I. KOLTUNOV: Kannatan laadukasta ja oikea-aikaista sairaanhoitoa.

V. KARPOV: Jos he vähentävät poliklinikoiden määrää, oletko tyytyväinen vai etkö mieluummin pidä siitä?

I. KOLTUNOV: Katsos, toistan vielä kerran: ei ole tehtävää vähentää jotain ja irtisanoa jotakuta. Tehtävänä on saattaa sairaanhoito vastaamaan nykymaailmassa, modernissa teknologiassa olevaa hoitoa.

V. KARPOV: Hyväksyn. Täällä, jotta et menisi kauas klinikoilta, sinun täytyy tulla ilmoittautumaan uudelleen ennen 1. joulukuuta selvyyden vuoksi kaikille kuulijoillemme. Onko se loppujen lopuksi välttämätöntä klinikoille vai potilaille?

I. KOLTUNOV: Sinun täytyy tulla rekisteröitymään uudelleen, jotta ymmärrät kuinka monta ihmistä tällä alueella asuu. Valitettavasti maassamme, kaupungissamme ei ole selvää: kuinka moni on rekisteröitynyt, kuinka moni ei ole rekisteröitynyt, kuinka moni rekisteröidyistä elää, kuinka moni rekisteröidyistä ei asu. Meillä on esimerkki Moskovan keskushallintoalueesta, jossa itse asiassa väestö elää 2 kertaa, luultavasti vähemmän kuin määrätään. Koska ihmiset vuokraavat, toimistot jne., jne. Nykyään meillä on Central District - harvaan asuttu alue. Ja kirjaimellisesti 10-15 vuotta sitten se oli väkirikkain. Voisitteko kertoa meille keskuspiirin poliklinikoista, tarvitaanko niitä siellä, kun tätä väestöä ei ole?

V. KARPOV: Luultavasti niille ihmisille, jotka vielä asuvat siellä, heitä tarvitaan tavalla tai toisella.

I. KOLTUNOV: Mutta varmaan eri määrässä. Ja Etelä-Butovossa tai Pohjois-Butovossa tai yleensä etelässä, missä uusia alueita on syntynyt, sinne tarvitaan poliklinikoita, ne on avattava. Olisiko mielestänne oikein vähentää keskuspiirin poliklinikoiden määrää, tuomalla ne nykyisen väestön joukkoon, ja tuohon piiriin, etelään, kaakkoon, missä on nykyään suuria ongelmia, ottaa käyttöön lisää poliklinikoita, luoda uusia työpaikat samoille lääkäreille.

V. KARPOV: Okei, selvennän. Sinä ja minä tiedämme hyvin, etteivät kaikki rekisteröidy uudelleen, vaan juuri näiden klinikoiden potentiaaliset potilaat. Joten kuinka voit lopulta luottaa näihin tietoihin?

I. KOLTUNOV: Tiedätkö, minä kerron sinulle, he rekisteröivät uudelleen, he eivät rekisteröidy uudelleen, kuinka kerran ratkaisimme yhden ongelman Morozovin sairaalassa pakollisilla sairausvakuutuksilla. Muutama vuosi sitten, kun potilaita tuotiin, heillä ei usein ollut politiikkaa käsillä. Ja mitä tapahtui: jos menemme yhteen tietokantaan ja näemme, että potilailla ei ole vakuutusta, emme voi tarjota heille apua pakollisen sairausvakuutuksen puitteissa, koska he ovat ilman vakuutusta, he eivät ole vakuutettuja. Mutta emme voi kieltäytyä potilaasta. Mitä tehdä? Ja se tehdään hyvin yksinkertaisesti: palkkasimme rekisterinpitäjän, laitoimme hänet ympäri vuorokauden, ja tänään sairaalassamme kaikille ilman vakuutusta meille tuleville potilaille myönnetään väliaikainen vakuutus hoidon ajaksi, joka sitten muutetaan pysyvä sellainen. Eikä ongelmia ole. Suoraan poistumatta laitoksen seinistä.

V. KARPOV: Ongelma on ratkaistu tällä tavalla toistaiseksi vain Morozovskajassa.

I. KOLTUNOV: Puhun vain Morozovin sairaalan puolesta, en voi kertoa teille mitään muista.

V. KARPOV: Ja miksi tällainen ero eri sairaaloiden välillä, erilaiset asenteet, erilaiset hoito-ohjelmat ja kaikki muu?

I. KOLTUNOV: Hoito-ohjelmat ovat samat kaikkialla. Asenteen pitäisi olla sama kaikkialla, tästä aloitimme tämän päivän keskustelun. Ja aloitimme ylilääkäreiden pätevyydestä, aloitimme sairaanhoitopalvelujen tasosta ja hoitoprosessin laadun arvioinnista. Nyt, jos me täytämme kaiken tämän kanssasi, nämä käskyt, nämä säännökset, silloin kaikki on samoin sinun kanssasi.

V. KARPOV: Joten on tunne, että näitä käskyjä ei vielä ole olemassa. Samat 49% ylilääkäreistä, jotka tunnustettiin ikään kuin sopimattomaksi pätevyydeksi. Mutta tuntuu, että standardeja ei ole vielä täytettävä, ja jos niitä on, niitä on erittäin vaikea täyttää.

I. KOLTUNOV: Tiedätkö, standardeja on, niitä on luultavasti vaikea tai ei vaikea täyttää, kaikki riippuu yksittäisen ihmisen ammatillisista taidoista. Mutta itse asiassa uudelleenkoulutusprosessi, mukaan lukien ylilääkärit, heidän saattaminen pätevyystaitojen mukaisiksi - tämä vie aikaa.

V. KARPOV: 73 73 948 - live-puhelinnumero. Me kuuntelemme sinua.

Terve terve!

RADIOHaastattelu: Hei!

V. KARPOV: Hyvää iltaa! Mikä sinun nimesi on?

RADIOHaastattelu: Nimeni on Olga.

V. KARPOV: Kuulemme sinua erittäin hyvin, ja Igor Efimovich kuuntelee jo sinua.

RADIOKUULUJA: Haluan kysyä suoraan Igor Jefimovitšilta kysymyksen. Minulla oli äskettäin kysymys Morozovin lastensairaalasta.

V. KARPOV: Hienoa! Odotimme sinua.

RADIOKUULUJA: Lapseni on 3,5-vuotias, hänellä on kolmannen asteen adenoidiitti. Kunnollinen tutkinto. Suunniteltu toimenpide vaaditaan. Saimme lähetteen Morozovin kaupungin lastensairaalaan. Soitin sinne, lähin apu, jonka saamme ilmaiseksi MHI-vakuutuksen perusteella, on kesä-heinäkuun tienoilla, ei aikaisemmin. Jos haluan tehdä sen maksua vastaan ​​- hinta on noin 80 tuhatta Kysymys Igor Efimovichille: Hän pitää tällaista apua oikea-aikaisena tässä tilanteessa, kerro minulle.

V. KARPOV: Hyvä kysymys. Vielä kerran, milloin hait?

RADIOKUULUJA: Vetoomus oli kirjaimellisesti toissapäivänä - joko eilen tai toissapäivänä. Meillä diagnosoitiin eilen.

V. KARPOV: Loistavaa. Kiitos kysymyksestä. Igor Efimovich!

I. KOLTUNOV: Mutta mitä tulee kustannuksiin - avaa sairaalan nettisivut, niin näet, että hinta on vähintään kolme kertaa pienempi, eikä se summa, jonka kuuntelijamme sanoo.

V. KARPOV: Mutta hän ei ottanut sitä katosta, kuuntelijamme.

I. KOLTUNOV: On olemassa virallinen verkkosivusto. Nyt voit avata ja katsoa.

V. KARPOV: Hyvä.

I. KOLTUNOV: En puutu sivustoon, näettehän. Toinen kysymys jonosta - meillä on tänään jono tammikuulle. Itse asiassa on jono, adenoidiitti ei ole kiireellinen kirurginen toimenpide. Adenoidien poisto - rauhallisesti kuukauden, kaksi, on jono.

V.KARPOV: Mutta tämä ei ole kesä. Ja täällä meille kerrottiin, että kesä-heinäkuu, se on vain kuuntelija. Jos hän soitti Morozovin sairaalaan, joku neuvoi häntä, luultavasti puhelimitse, he nimesivät summan 80 tuhatta, he myös nimesivät termiksi, jos maksutta, kesä-heinäkuu. Ja sinä sanot, että näin ei tapahdu.

I. KOLTUNOV: En väitä, etteikö niin tapahdu. Tällainen palvelu on olemassa, mutta se maksaa vähintään 2-3 kertaa halvempaa kuin potilas ilmoitti summan, näet verkkosivuilta. Jonoa on todellakin, mutta tänään se on enintään 2 kuukautta.

V. KARPOV: Enintään 2 kuukautta.

I. KOLTUNOV: Kyllä.

V. KARPOV: Ja sitten ketä uskoa, kenen puoleen kääntyä, kuinka välttää sellaiset neuvottelut, jos ne eivät vastaa todellisuutta. Miten tämä ongelma ratkaistaan?

I. KOLTUNOV: Mielestäni tässä tapauksessa on ymmärrettävä, mihin, mihin numeroon potilas soitti. Olisi parempi, jos potilas ottaisi minuun suoraan yhteyttä. Otan sen mielelläni vastaan ​​ja ratkaisen tämän ongelman.

V. KARPOV: Yleensä en kiistä. On aina kätevää ottaa yhteyttä suoraan ylilääkäriin, jos voit ottaa yhteyttä ylilääkäriin.

I. KOLTUNOV: Käsittelen kaikkia valituksia päivittäin. Joka päivä. Saan päivittäin yleiskatsauksen Internetissä olevista valituksista sivustolta, valituksista yleensä Internetistä ja myös kirjallisista valituksista.

V. KARPOV: Eli jos potilas valittaa tietystä valituksesta verkkosivustosi kautta Internetissä, harkitsetko tätä valitusta?

I. KOLTUNOV: Neljän päivän kuluttua hän saa vastauksen.

V. KARPOV: Hyvä on, hyväksytty. Yleensä tämä tarina potilaalta otetuilla rahoilla, miten se ratkaistaan?

I. KOLTUNOV: Maksamme palvelun, kun potilas alkaa valita lääkäriä. On tapauksia, joissa ihmiset haluavat nähdä tietyn asiantuntijan. Maksamme palvelun, kun se suoritetaan potilaalle sopivana päivänä ja kellonaikana. Kuten tiedät, jokaisella asiantuntijalla on 8 tunnin työpäivä. Mutta lääkäri voi mennä töihin sunnuntaisin ja lauantaisin, viikonloppuisin ja pyhäpäivinä. Kuten tiedämme, uudenvuoden lomia on 1. - 10., mutta meillä ei ole näitä pyhäpäiviä sairaalassamme, ihmiset menevät töihin, ja joka haluaa ansaita, potilas saa nopeasti tämän palvelun. Tapahtuu, että potilas maksaa joistakin oleskelun lisäehdoista, niin myös tapahtuu. Mutta nykyään maksullisten palveluiden määrä sairaalassamme on noin 6-7% rahastojen kokonaistuloista.

V. KARPOV: Pääasia on läpinäkyvyys. Tätä avoimuutta yleensä valvotaan jotenkin niin, että on selvää - mistä sinun pitäisi, tai pikemminkin voit maksaa ylimääräistä, ja mistä - ei missään tapauksessa, vaikka joku kysyisi sinulta jotain?

I. KOLTUNOV: Aivan. Siellä on selkeä ymmärrys, kaikkialla on osastot, joissa on selityksiä, lakeja siitä, mitä maksetaan, mikä on ilmaista. Kaikkialla on luetteloita palveluista, jotka sisältyvät CHI: hen, mutta jotka eivät sisälly CHI: hen. Jokaisen potilaan kanssa allekirjoitetaan suostumus, sopimus maksullisten sairaanhoitopalvelujen tarjoamisesta. Tänään meillä ei laitoksessa ole sellaista käsitystä palvelusta kuin lääkärin kotikäynti. Se on vain maksettu. Tällaista ei ole maassamme eikä ole koskaan ollutkaan. Jos ihminen haluaa - hän voi mennä työaikansa jälkeen, lääkäri - tarkoitan, hän ottaa rauhallisesti maksetun tilauksen ja menee potilaan kotiin.

V. KARPOV: Nro 686 tai 6 kirjoittaa seuraavaa. Tyttäremme pelastettiin tänä kesänä Morozovin sairaalan silmätautista virheettömästi ja ammattitaidolla. En tiedä uudistusten ansiosta tai siitä huolimatta, mutta syvä kumarrus ja vilpittömät kiitokset.

73 73 948 - suora puhelin. Me kuuntelemme sinua. Hei!

RADIOHaastattelu: Hei, nimeni on Vladimir. Soitan Morozovin sairaalasta. Hain myös sinne. Minulla on myös lapsi, jolla on adenoidit, he olivat Morozovin sairaalassa. Meille kerrottiin, että meidän piti tehdä leikkaus, he soittivat summan. Summa ei tietenkään ole se, jonka vieraasi sinulle kertoo. Hän oli paljon enemmän. Tämän seurauksena pelkäsimme, tai pikemminkin meillä ei ollut tällaista määrää, ja päätimme hakea toiseen instituuttiin. Meillä ei ollut leikkausta, parantunut eikä ongelmia. Jos he pääsisivät Morozovskajaan, olisimme varmasti joutuneet leikkaukseen, ja he olisivat antaneet meille hyvää rahaa.

I. KOLTUNOV: Kerro minulle, voit kysyä lääkärin nimeä.

RADIOHAASTATTELIJA: Lääkärin nimeä en voi kertoa, koska siitä on aikaa 1,5 vuotta, ja tämä on aivan täsmälleen se, mitä edellinen henkilö kutsui sinua.

V. KARPOV: Kiitos!

I. KOLTUNOV: Ensinnäkin en nimennyt yhtään summaa, jos kiinnitit huomiota, en nimennyt lukuja ollenkaan.

V. KARPOV: Mutta sanoit, että se on useita kertoja vähemmän kuin 80 000.

I. KOLTUNOV: Tämä on ensimmäinen asia, jonka voit nähdä verkkosivustolla. Toiseksi - en tiedä kenelle lääkärille ystävä meni, joten...

V. KARPOV: Hyvä. 1,5 vuoden aikana jokin voi muuttua.

I. KOLTUNOV: Kyllä, tietysti. Olemme uudistaneet vain 3 vuotta, ja 1,5 vuotta sitten olisi voinut olla joku niistä asiantuntijoista, joka haluaisi tehdä rahaa ei aivan rehellisesti.

V. KARPOV: Suorititko mitään puhdistusta?

I. KOLTUNOV: Ei puhdistusta, tämä on liian ankara sana. Mutta Morozovin sairaalassa kassakoneet ilmestyivät jo 2 vuotta sitten.

V. KARPOV: Sanoit heti alussa, että olet jo toteuttanut sen uudistuksen, jota Moskovan viranomaiset nyt toteuttavat. Kuinka monta lääkäriä olet lomauttanut, irtisanonut tai lähettänyt uudelleenkoulutukseen? Miten se tapahtui?

I. KOLTUNOV: Prosessi on melko joustava - lomautukset, irtisanomiset, palkkaaminen, uudelleenkoulutus. Minusta se on yhteensä. Aloitimme tuhannella vuodepaikalla, sitten saimme kaksituhatta sänkyä, sitten palasimme sataantuhanteen sänkyyn. Aloitimme jostain 2600 työntekijällä, nyt olemme tulleet siihen pisteeseen, että meillä on 2000-2100 työntekijää. Joku lähti, joku tuli. Se oli pehmeä, piilevä prosessi. Karkeasti, ankarasti, emme irtisanoneet ketään. Jotkut eivät olleet tyytyväisiä työoloihin. Esimerkiksi meillä on Moskovassa suuri ongelma keski- ja nuorempien lääkintähenkilöstön kanssa. Valitettavasti Moskovan asukkaat eivät halua työskennellä sairaalassa sairaanhoitajina ja sairaanhoitajina, etenkään sairaanhoitajina. Ja meidän piti houkutella muiden kaupunkien asukkaita: nämä ovat Tula, Ryazan, Voskresensk jne. Ja he kaikki halusivat työskennellä yötä päivää. Mutta voit kuvitella, kun sairaanhoitaja tulee sinulle töihin, työskentelee päivän ja kolmen päivän kuluttua hän ilmestyy uudelleen. Kuinka hallita sitä, mitä tehdä sillä? Osaston tiimiä ei ole edes mahdollista koota. Koska he eivät voi tulla.

V. KARPOV: Ihmisiä toisesta kaupungista, ymmärrän

I. KOLTUNOV: Kyllä. Siirtyessään monivuoroiseen 8 tunnin työpäivään uudet tulokkaat kieltäytyivät tällaisista työehdoista.

V. KARPOV: Eli moskovilaiset työskentelevät nyt sinulle, vai otatko taas vastaan ​​joitain niitä, jotka jatkuvasti saapuvat tänne?

I. KOLTUNOV: Ei ole ymmärrystä - moskovilaisia ​​vai ei. Sairaalassa on tehtävä pysyvälle tiimille. Ja pystyä kysymään tältä henkilöltä. Ja jos sairaanhoitaja työskenteli tänään yöllä, voin tulla kysymään aamulla, mitä hän teki yöllä. Eikä niin, että hän on jo läpäissyt kahdeksannen vuoron ja mennyt paikalleen, ja ilmestyy vasta 2-3 päivän kuluttua uudelleen sairaalassa.

V. KARPOV: Ja tässä viimeinen selvennys. Sanotte, että uudistusta, jota nyt tehdään Morozovin sairaalassanne, toteutettiin 2-3 vuotta, ja nyt he yrittävät asettaa sen tosiasian edelle, että kaikki on toisin kuin vuonna 2015. Pelätään, että tällaiset äkilliset liikkeet johtavat terävään reaktioon ja arvaamattomiin seurauksiin. Eikö sellaista ole?

I. KOLTUNOV: Olet varmaan oikeassa siinä, että oli tarpeen tehdä selvitystyötä väestön kanssa. Tai ehkä tämä uudistus osui yhteen yleisen jännityksen kanssa: Ukrainan tapahtumat, nyt maassamme on pakolaisia. Yli 80 ihmistä, pakolaisia, sai meiltä hoitoa tänä vuonna. Ja tietysti meille tämä kauan unohdettu tarina olisi onneksi, mutta muistamme jälleen isänmaallisen sodan. Tietysti ihmisten keskuudessa on jännitteitä, joitain taloudellisia tilanteita ja kaikki sattui. Minusta tuntuu, että nyt tulee yhä enemmän selityksiä, selityksiä. Ja pikkuhiljaa kaikki tulee yhteen.

V. KARPOV: Morozovin lasten kaupungin kliinisen sairaalan ylilääkäri Igor Koltunov oli kanssamme. Kiitos! Tule uudestaan!

I. KOLTUNOV: Kiitos!

Tänään, viikoittaisessa suunnittelukokouksessa, Odintsovon kaupunginosan päällikkö Andrey IVANOV ilmoitti, että alueellinen terveysministeriö nimitti 6. marraskuuta Igor KOLTUNOVin Odintsovon aluesairaalan ylilääkäriksi. Aikaisemmin hän työskenteli näyttelijänä.

Koltunov itse vahvisti tämän tiedon haastattelussa Odintsovo-INFO-kirjeenvaihtajan kanssa.

Koltunovin iso maatila

Nyt tieteiden tohtori Igor Koltunovin johdolla 4 Odintsovon alueen lääketieteelliset laitokset, jotka yhdistettiin yhdeksi rakenteeksi. Odintsovon keskussairaala, piirisairaala nro 2 (Perkhushkovo), piirisairaala nro 3 (Nikolskoje) ja Zvenigorodin keskussairaala. Ne kaikki muodostavat nyt yhdistyneen Odintsovon aluesairaalan. Rakenneuudistuksen ansiosta kaikki kunnan asukkaat voivat saada avo- ja laitossairaanhoitoa yhdessä terveyskeskuksessa.

Kuvernöörin päätös

Lääketieteellisten laitosten yhdistämisen aloitteentekijä on Moskovan alueen kuvernööri Andrey VOROBYOV. Hän allekirjoitti vastaavan määräyksen 8.7.2019.

Peruslaitoksena toimii Odintsovon keskussairaala.

Muutoksen ensimmäinen vaihe on neljän suurimman lääketieteellisen laitoksen yhdistäminen:

  • GBUZ MO "Odintsovon keskussairaala"
  • GBUZ MO "Odintsovo RB No. 2" (Perkhushkovo)
  • GBUZ MO "Odintsovo RB No. 3" (Nikolskoye)
  • GBUZ MO "Zvenigorodin keskussairaala"

Toisessa vaiheessa neljä muuta toimielintä käyvät läpi menettelyn:

  • GBUZ MO "Odintsovo kaupungin poliklinikka nro 3"
  • GBUZ MO "Golitsynin poliklinikka"
  • GBUZ MO "Ershovin poliklinikka"
  • GAUZ MO "Restoratiivisen lääketieteen ja kuntoutuksen kliininen keskus".

Tämän seurauksena yksi "Odintsovon aluesairaala" palvelee enemmän kuin 350 tuhatta potilasta.

Kuka on Igor Koltunov?

Igor Efimovich Koltunov - lääketieteen tohtori, professori, Venäjän federaation kunniatohtori.

Korkeakoulututkinto, valmistui arvosanoin Keski-Aasian lastenlääketieteellisestä instituutista pediatrian tutkinnon. Hänellä on korkein pätevyysluokka erikoisuuksilla "Pediatrics" ja "Public Health and Health Organisation" sekä voimassa olevat todistukset erikoisaloilla "Kardiologia", "Pediatrics", GCP, "Kansanterveys- ja terveysjärjestö".

Igor Koltunov on työskennellyt terveysministeriön Ennaltaehkäisevän lääketieteen tutkimuskeskuksessa vuodesta 1994. Vuonna 2011 hän johti Morozovin lasten kaupungin kliinistä sairaalaa (DGKB). Hän erosi ylilääkärin tehtävästään syyskuussa 2018. Marraskuun lopussa hänestä tuli Moskovan työ- ja sosiaaliturvaosaston tieteellisen ja metodologisen gerontologisen keskuksen "Peredelkino" johtaja.

Vuonna 2015 julkaistun tuloilmoituksen mukaan Igor Koltunov ansaitsi 1 vuosi lisää RUB 8 miljoonaa. Sitten hän johti Morozovin lastensairaalaa. Tänään Odintsovo-INFO-kirjeenvaihtajalta kysyttäessä, millä ehdoilla hän allekirjoitti työsopimuksen, ylilääkäri kieltäytyi nimeämästä palkkaa:

Täytän uuden tuloilmoituksen - katso palkkani. Nyt en ole valmis nimeämään tätä hahmoa. Ymmärrä, tämä ei ole salaisuus, en vain tiedä, mikä palkkani tulee olemaan. Mutta tämä määrä ei varmasti ole pienempi kuin nyt.

HUOMIO!!

Olet sairaalan epävirallisilla verkkosivuilla. Tämän sivuston tiedot ovat vanhentuneita, eivätkä ne ole julkinen tarjous.

Ajantasaiset tiedot löydät viralliselta verkkosivustolta http://morozdgkb.rf

Morozovin lastensairaalan lääkärit:

Morozovin lasten kaupungin kliinisen sairaalan ylilääkäri: Igor Efimovich Koltunov
Sijainen lukuja lääkäri osat: Elena Efimovna Petryaykina
Sijainen lukuja kliinisen ja asiantuntijatyön lääkäri: Elmira Rastyamovna Samitova
Sijainen lukuja tartuntatautien lääkäri: Andrei Evgenievich Angel
Sijainen lukuja kirurgi: Sergei Granitovitš Vrublevsky
Sijainen lukuja lääkäri työskentelyyn hoitohenkilökunnan kanssa: Yulia Sergeevna Arkhangelskaya
Sijainen lukuja väestönsuojelun lääkäri ja MR: Alexander Nikolaevich Korolev

Oftalmologian osaston johtaja: Leonid Borisovich Kononov
Neurologian, neonatologian, pikkulasten silmien mikrokirurgian osaston johtaja: Igor Mikhailovich Donin
Onkologian ja hematologian osaston päällikkö: Konstantin Leonidovich Kondratchik, lääketieteen kandidaatti, korkeakoulututkinnon tohtori
Neurologian osaston johtaja: Irina Mikhailovna Drozdova
Terapeuttisen osaston johtaja nro 1: Natalya Alekseevna Drozdova
Terapeuttisen osaston nro 2 johtaja: Dmitri Jurjevitš Korneev
Infektiopotilaiden yhdistelmäpatologian kirurgis-box-osaston johtaja: Julia Valerievna Romanova
Hätäkirurgian ja urologia-andrologian osaston johtaja: Oleg Sergejevitš Shmyrov, lääketieteen kandidaatti, korkeakoulututkinnon tohtori
Yhdistelmäpatologian lastenosaston johtaja: Inna Romanovna Samsonovich
Korva- ja kurkkutautien osaston johtaja: Juri Lvovitš Soldatski, lääketieteen tohtori, korkeimman pätevyyden tohtori
Gastroenterologian osaston johtaja: Elmira Ibragimovna Aliyeva, lääketieteen tohtori, korkeakoulututkinnon tohtori
Lastenosaston johtaja: Inna Aleksandrovna Pugacheva
Traumatologian, ortopedian ja neurokirurgian osaston johtaja: Mihail Anatoljevitš Petrov, lääketieteen kandidaatti, korkeakoulututkinnon tohtori
Pienten lasten infektionyrkkeilyosaston johtaja: Natalya Lvovna Valts
Gynekologisen osaston johtaja: Elena Viktorovna Sibirskaya, lääketieteen tohtori, korkeakoulututkinto
Pulmonologian ja kardioreumatologian osaston johtaja: Anastasia Alexandrovna Glazyrina
Hematologian osaston johtaja: Viktor Jurjevitš Petrov, lääketieteen tohtori, korkeimman pätevyyden tohtori
Endokrinologian ja perinnöllisten aineenvaihduntahäiriöiden osaston johtaja: Irina Georgievna Rybkina
Kliinisen onkologian osaston päällikkö hematologisten potilaiden elvytys- ja tehohoitoyksikön kanssa: Olga Borisovna Polushkina, lääketieteen kandidaatti, korkeimman pätevyyden tohtori
Pääsyosaston päällikkö ensiapuvuoteineen. lyhytaikaista oleskeluapua: Nikolai Nikolaevich Kuleshov

Kirurgisten potilaiden elvytys- ja tehohoitoosaston johtaja: Dmitri V. Gorokhov
Hoitopotilaiden elvytys- ja tehohoitoosaston johtaja: Lyubov Petrovna Semenova
Vastasyntyneiden ja keskosten elvytys- ja tehohoidon osaston johtaja: Konstantin Pavlovich Chusov

Hätä- ja kiireellisen säteilydiagnostiikan osaston johtaja: Aleksandr V. Gorbunov, lääketieteen tohtori, professori, korkeimman pätevyyden tohtori
Anestesiologian ja elvytysosaston johtaja: Evgeniy Vasilyevich Poduskov
Ultraääni- ja toiminnallisen diagnostiikan osaston johtaja: Yanina Anatoljevna Galkina, lääketieteen kandidaatti, korkeimman pätevyyden tohtori
Kliinisen diagnostisen laboratorion johtaja: Artem Vladimirovich Bullikh
Patoanatomisen osaston johtaja: Aleksei Nikolajevitš Kisljakov, lääketieteen kandidaatti, korkeakoulututkinto
Hammaslääketieteen osaston johtaja: Olga Petrovna Boltova
Ruokavalioravitsemuksen osaston johtaja: Victoria Petrovna Brovko, ravitsemusterapeutti

Neuvontakeskuksen johtaja: Elena Anatolyevna Zhidkova
Avohoidon johtaja: Georgy Mikhailovich Zinker, lääketieteen kandidaatti

Haara №1
Pää haara: Aleksandr Aleksandrovitš Bugulov
Traumakuntoutusosaston johtaja: Irina Fedorovna Mayorova
Ortopedisen kuntoutuksen osaston johtaja: Galina Ivanovna Gribova
Kuntoutusosaston johtaja: Irina Nikolaevna Ovcharova

Haara №2
Pää haara: Natalya Vladimirovna Nikitina
Terapeuttisen osaston johtaja: Andrey Alekseevich Sharko
Neonatologian osaston johtaja: Vadim V. Anisimov
Elvytys- ja tehohoitoyksikön johtaja: Oleg Nikolaevich Nakovkin
Lasten ensiapuosaston johtaja: Natalya Viktorovna Lagutina
Hätäkirurgian osaston johtaja: Kozlov Mikhail Jurievich Kozlov
Säteily- ja ultraäänidiagnostiikan osaston johtaja: Vera Ivanovna Lazarenko
Palliatiivisen hoidon osaston johtaja: Nikolai Aleksandrovich Denisov
Pääsyosaston päällikkö ensiapuvuoteineen. lyhytaikaista oleskeluapua: Sergei Stanislavovich Alekseev

Lääketiede ja yhteiskunta Haastattelu asiantuntijan kanssa

Igor Koltunov: "Morozovin sairaala on rehellinen, monipuolinen, moderni"

2014-08-01

Hän halusi lapsesta asti lääkäriksi. Hän aloitti lääketieteen vuonna 1985. Hän uskoo, että yleislääkäri ja kardiologi ovat asiantuntijoita, joilla pitäisi olla laajin tietämys. Morozovin lasten kaupungin kliinisen sairaalan ylilääkäri, lääketieteen tohtori, professori, Venäjän federaation kunniatohtori Igor Efimovich Koltunov kertoo MED-infolle sairaalasta, lääketieteestä ja elämästä.

Milloin tajusit, että haluat kohdella ihmisiä?
- Luultavasti jokaisella ihmisellä on luonnollinen tiedonhalu, tiedon, ymmärryksen siitä, kuinka maailma toimii. A, joka antaa täydellisimmän ja täydellisimmän kuvan siitä, miten maailmankaikkeus toimii, kuinka ihmiskeho toimii ja miten se on kehittynyt. Olen aina halunnut lääkäriksi. Aiemmin noin 15 vuotta työskentelin apulaisjohtajana tutkimuslaitoksessa, ohjasin lääketieteellisiä ja tieteellisiä asioita. Ja hetken kuluttua hän käytti käytännössä kaikkia kertyneet taidot hoitoprosessin järjestämisessä.

Kuinka usein joudut itse tapaamaan potilaita?
”Lähes päivittäin tarkastan teho-osastolla olevia lapsia. Tutkin heidän sairaushistoriaansa yksityiskohtaisesti. Joka päivä aamukonferensseissa analysoimme kaikki sairaalaan tulleet vaikeat tapaukset.

Joka päivä 24 tunnin ajan 150–500 lasta tulee sairaalan pääalueen ja sen sivukonttoreiden päivystysosastoille yhdessä "ambulanssin" kanssa ja hakee itsenäisesti, joista jopa 80% on hätätilan ja kiireellisen tarpeen tarpeessa. erikoissairaanhoito.

— Kerro meille Morozovin sairaalasta.
– Tällä hetkellä se on päivystävä monitieteinen lastensairaala, joka tarjoaa ympärivuorokautista sairaanhoitoa. Joka päivä 24 tunnin ajan 150–500 lasta tulee sairaalan pääalueen ja sen sivukonttoreiden päivystysosastoille yhdessä "ambulanssin" kanssa ja hakee itsenäisesti, joista jopa 80% on hätätilan ja kiireellisen tarpeen tarpeessa. erikoissairaanhoito.

Ensimmäisessä vaiheessa ensiapua annetaan ensiapuosastolla tai tilan vakavuudesta riippuen sairaalan teho-osastolla. Ensisijainen erikoissairaanhoito tapahtuu vastaanottoosaston lyhytaikaisilla ambulanssisängyillä, tarvittaessa sairaalahoito tapahtuu sairaalan erikoisosastoilla. Ambulanssisänkyjen käyttö vastaanottoosastolla voi nopeuttaa saapuvien sairaiden lasten lajittelua ja optimoida olosuhteiden valintaa jatkohoidon järjestämiselle sekä vähentää tarpeetonta sairaalahoitoa. Siitä huolimatta jopa 300 lasta on päivittäin sairaalahoidossa sairaalan erikoisosastoilla.



Morozov-sairaalaan on avattu viime vuosina useita uusia osastoja: lasten gynekologia, gastroenterologia ja moderni endoskopia. Tämä antaa meille mahdollisuuden hoitaa potilasta kokonaisvaltaisesti. Sairaalassa sairaalahoidossa oleva potilas ei siis enää tarvitse ulkopuolisten asiantuntijoiden neuvoja, vaan hän voi saada kaiken tarvitsemansa sairaanhoidon yhdestä paikasta.

Morozovin sairaalassa työskentelee tällä hetkellä 5 Moskovan terveysosaston freelance-lastenlääkäriä - silmälääkäri, hematologi, gynekologi, onkologi ja endokrinologi.

Toinen tehtävä, jonka laitoksemme asettaa itselleen lähitulevaisuudessa, on vähentää niiden ihmisten määrää, jotka eivät ole suoraan mukana sairaanhoidon tarjoamisessa. Samalla vaatimukset ensihoitajan pätevyydestä ja koulutuksesta kasvavat. Sairaanhoitajistamme on tultava paljon älykkäämpiä ja tehokkaampia, osattava tehdä teknisesti monimutkaisempia manipulaatioita, joiden avulla voimme vapauttaa lääkärit näistä tehtävistä ja siten lisätä heidän tehokkuuttaan. Sairaalamme pohjalta Moskovan kaupungin osaston määräyksestä perustettiin kaupungin kliinisiä keskuksia, kuten kaupunki, kaupungin lasten ja nuorten aivoverenkiertohäiriöiden hoitokeskus (lasten aivohalvauskeskus), kaupungin lasten endokrinologian keskus, kaupungin lasten reumatologian keskus ja kaupungin lasten ja nuorten lisääntymisterveyskeskus. Myös sairaalassamme korva- ja kurkkutautien klinikka, silmä- ja silmämikrokirurgian klinikka, kiireellisten ja suunniteltujen leikkausten klinikka, suunnitellun ja kiireellisen neurologisen hoidon klinikka ja gastroenterologian klinikka endoskopiahuoneineen, päivystys- ja päivystysklinikka säteilydiagnostiikka toimii onnistuneesti. Täyden profiilin neuvontakeskus toimii aktiivisesti oppilaitoksemme seinien sisällä. Lisäksi Morozovin sairaalassa työskentelee tällä hetkellä 5 Moskovan terveysosaston freelance-lastenlääkäriä - silmälääkäri, hematologi, gynekologi, onkologi ja endokrinologi.


Vuosi sitten Moskovan kaupunginhallinnon päätöksellä päätettiin rakentaa Morozovin sairaalan pohjalle uusi 7-kerroksinen monialainen lääketieteellinen rakennus. Tehtäväksi asetettiin korkean teknologian nykyaikainen hoitolaitos, joka tarjoaa kaikenlaisia ​​lääketieteellisiä palveluita lähes kaikissa profiileissa, varustettuna parhailla tekniikoilla, joita meillä on nykyään lasten terveydenhuollossa. Tämän ansiosta voimme tarjota potilaille nykyaikaisimman, eurooppalaisten lääketieteellisten standardien mukaisen lääketieteellisen hoidon lisäksi myös sopivan mukavuuden tason. Nyt valitettavasti tämä ei ole läheskään aina mahdollista, koska suurin osa sairaalarakennuksista on rakennettu viime vuosisadan puolivälin hankkeiden mukaan, jolloin lääketieteellisen prosessin järjestämiselle asetettiin muita vaatimuksia.

Minkä tahansa nykyaikaisen lastenhoitolaitoksen johtajan päätehtävänä on mielestäni tehdä lapsen oleskelu siellä mahdollisimman ei-sairaalaa, päästä eroon kaikesta, mikä muistuttaa meitä Neuvostoliiton aikaisesta käytäväjärjestelmästä, jolloin potilas pakotettiin makaamaan 7-8 hengen osastolla. Sisätilojen, suunnittelun ja lääkintähenkilöstön kanssa kommunikoinnin tason on täytettävä tämä vaatimus. Mutta kaikki tämä voidaan järjestää vain sellaisiin tarkoituksiin mukautetussa laitoksessa, meidän tapauksessamme uudessa modernissa rakennuksessa, johon odotamme muuttavamme tulevina vuosina.

"Minkä tahansa nykyaikaisen lastenhoitolaitoksen päällikön päätehtävänä on mielestäni tehdä lapsen oleskelu siellä mahdollisimman ei-sairaalaa"

Onko lääkärin ammatti ammatti vai ammatti?
(ajattelee.) Lääkäri on molemmat. Missä tahansa ammatissa. Missä tahansa ammatissa henkilö, jolla on ammatti, pärjää paremmin kuin ilman sitä. Inhimillisten ominaisuuksien (säädyllisyys, rehellisyys, tunnollinen asenne työhönsä) lisäksi lääkärillä tulee olla hyvät perustiedot ja kliininen ajattelu.

— Morozovskaja-sairaala on lasten kaupungin monitieteinen ensiapuun erikoistunut sairaanhoitolaitos. Jatka lausetta "menen sinne, koska hän..."
— Rehellinen, monipuolinen, moderni... Useiden vuosien modernisointiohjelman aikana Morozovin sairaala sai yhteensä noin 900 miljoonaa ruplaa laitteistoja ja varoja. Tämä on suoraan rahat, jotka käytettiin uusien laitteiden hankintaan, ja rahat, jotka käytettiin nykyaikaisten hoito- ja hoitostandardien käyttöönottoon.

- Kuinka motivoida lääketieteellisten yliopistojen opiskelijoita menemään töihin Morozovin sairaalaan tai yleensä ilmaiseen lääketieteeseen?
– Mielestäni opiskelijat pitäisi ennen kaikkea motivoida siten, että lääketiede on ikuinen ammatti niin kauan kuin maan päällä on ihmisiä. Tämä on nykyään melko hyvin palkattu ammatti. Valtio ja yhteiskunta ovat jo ymmärtäneet tämän. Sen lisäksi, että tuot ihmisille hyvää ja autat heitä, voit silti suojella itseäsi ja perhettäsi lääketieteellisellä tiedolla.

Useiden vuosien modernisointiohjelman aikana Morozovin sairaala sai yhteensä noin 900 miljoonaa ruplaa laitteita ja varoja.

- Yhdessä haastattelussa sanoit, että mitä korkeampi arvo, sitä suurempi on motivaatio ja tehokkuus. Kuinka saavuttaa tämä ymmärrys, luottamus, että tähän lääkäriin voidaan luottaa?
- Ensinnäkin se riippuu lääkäristä, koska lääkärin on ymmärrettävä ja arvioitava potilaan älyllinen taso, ongelman monimutkaisuus, sairaus ja tämän perusteella valittava avainkohdat ansaitakseen hänen luottamuksensa. . Ja vastaavasti potilaalla ei pitäisi olla tarkoituksellista hylkäämistä, vihamielisyyttä tai aggressiota.

– Luin, että sairaala toimii hyväntekeväisyyssäätiöiden kanssa. Miten viestintä tapahtuu?
— Rahastot tekevät ehdotuksia, puhuvat mahdollisuuksistaan. Kun meillä on hätä, käännymme heidän puoleen. Tai päinvastoin, rahaston potilaat tulevat ja sanovat, että rahasto ratkaisee heidän puolestaan ​​sellaiset asiat. Tai rahasto kääntyy puoleemme tietyn potilaan kanssa, jota se on valmis tukemaan taloudellisesti ja asettaa meille tehtävän, jonka ratkaisemme.

- Olet ollut Morozovin sairaalan ylilääkäri toukokuusta 2011 lähtien. Mistä voit ylpeillä?
- Kaikki saavutukset ovat laitoksemme koko tiimin saavutuksia. Vuonna 2013 Morozov-sairaala sai ensimmäistä kertaa "Vuoden parhaan sairaalan" tittelin. Olemme työskennelleet tämän eteen useita vuosia. Vuonna 2012 saimme ensimmäisen kaupunginjohtajan kunniamaininnan terveydellisistä saavutuksista. Mielestäni tämä riittää hallinnollisen kysymyksen kannalta. Mitä tulee potilaiden hyväksi tehtyyn, olemme täysin ratkaisseet tartuntalaatikoissa olemisen ongelman: yhdessä laatikossa on yksi lapsi. Aikaisemmin oli tarpeen sijoittaa kaksi lasta samaan laatikkoon, koska ilmoitettujen sänkyjen määrä ei vastannut saapuvien lasten määrää. Olemme ratkaisseet löytämisongelman täysin: lähes kaikkialla, tehohoitoa lukuun ottamatta, äiti voi olla lapsensa kanssa 24 tuntia vuorokaudessa hänen tilansa vakavuudesta riippumatta. En puhu siitä, että hoidettujen potilaiden määrä on kasvanut 50 %. Olemme kehittäneet uusia teknologioita, avanneet uusia kliinisiä osastoja. Ja viimeisen 2 vuoden aikana olemme liittyneet 5 laitokseen, jotka ovat auttaneet meitä luomaan korkean teknologian, monimutkaisemman lääketieteellisen palvelun, jolla on enemmän kysyntää.

– Erotussana lukijoillemme.
- Älä käytä itsehoitoa ja ota yhteyttä lääkäriin mahdollisimman pian, jos sinulla on kysyttävää. Älä kiristä.

Kuvat Oksana Plisenkova
Pääkuvan tarjoaa Moskovan GKU DZ CAO:n lehdistöpalvelu